Nyhetsbrev

MYTER OM SJÄLVKÄNSLA...

… är det därför vi inte kommer vidare i livet?

Idag har jag lyssnat på några experters utlåtande om självkänsla och hur den påverkas respektive inte påverkas och jag kan inte låta bli att frapperas över hur dåliga råd och hur lite insikter alldeles för många sitter med.

De allra flesta människor barn, ungdomar och vuxna som jag möter har behov av att stärka sin självkänsla. Det vet alla vi som arbetar med ledarskap och personlig utveckling. Vi vet också att det av många upplevs som lite flum-flum och inte tas så seriöst som det skulle behöva göras. Nyckeln till framgång är självkänsla och den nyckeln vill alldeles för få både förstå och arbeta med.

I morse satt en kvinnlig psykolog och uttalade sig om barns självkänsla, och jag uppfattade att det handlade framför allt om barn i tonåren. Jag häpnar när jag hör henne säga att barn inte har dålig självkänsla utan att de beror på att de har många känslor som är i gungning. Det kändes som ett slag i ansiktet på alla dessa unga killar och tjejer som jag suttit med genom åren som verkligen kämpar för att förstå att de duger som den de är. Alla de som dagligen arbetar med att våga lita på sig själva och sin förståelse av vem de är och varför.

Klart att det är känslor i omlopp i oss människor. Det är det för små barn, för tonåringar, för unga vuxna, för medelålders och för gamlingar. Det är vår förmåga att stänga av dessa som är farlig och den största anledningen till att vi stänger av dem är för att vi inte vågar hantera dem eller förstå dem. Vi har alla, jag upprepar ALLA, enorm kompetens när det gäller oss själva och vad som är rätt respektive fel för oss om vi lär oss förstå vikten av en stark självkänsla. Det är vår okunskap och vår otillräckliga självkänsla som gör att vi blir rädda för utmaningar. Rädda för vad andra ska tycka och tänka och därigenom inte vågar stå upp för oss och våra värderingar.

En människa med stark självkänsla kommer aldrig att bete sig illa mot andra om den inte i grunden har värderingar som säger att han eller hon är mer värd än andra människor. En människa med svag självkänsla kan däremot bete sig illa mot andra för att han eller hon är rädd. Rädd för att bli utsatt och attackerad. Då blir anfall bästa försvar och jag är övertygad om att vi alla mött dessa personer som har en attityd av kaxighet men där osäkerheten skiner igenom om vi inte blir avskräckta av aggressiviteten vi ofta möter i det första skedet.

Jag skulle önska att jag kunde presentera en enkel och logisk ekvation med siffror och bokstäver som tydligt räknade ut hur mycket företag, organisationer, skolor och inte minst samhället i stort skulle tjäna på om människor skulle ha en stark självkänsla. Vi är så fokuserade på fakta och siffror. Troligen skulle det vara enda sättet att få företag att på riktigt satsa på att stärka självkänslan hos sina medarbetare och sina ledare/chefer.

Den dagen vi slutar att räkna medarbetare som en siffra och börjar se dem som människor kommer vi att ha mycket att vinna. Den senaste trenden inom utbildningar är att satsa på medarbetare. Det är genom starka, lojala och engagerade medarbetare som företag i framtiden kommer att vara konkurrenskraftiga. Det är hur bra vi får våra medarbetare att må och verka som avgör hur bra våra resultat och siffror kommer att se ut. Den grundläggande basen för denna ekvation heter självkänsla.

Vår kommande generation arbetskraft är uppvuxna och födda in i kompetenssamhället och dess utmaningar. De har full tillgång till information och i stort sett ingen av dem har någonsin funderat på hur de ska överleva från en dag till en annan. De är å ena sidan bortskämda (av oss, tragiskt nog), men å andra sidan också osäkra för de har så många val att ta ställning till. Hela deras liv består av mängder av val och ju sämre självkänsla desto större risk att jag fattar fel val. Fel val för mig. Den viktigaste ingrediensen i oss som individer för att veta vad jag då ska välja är att jag har en stark självkänsla så jag vågar utgå ifrån den person jag är och inte falla offer för grupptryck eller omgivningens krav och önskningar.

Chefer och ledare med en stark självkänsla kommer att utstråla trygghet och tillit. Därigenom kommer både anställda och kunder att dras till dem och företaget för det är inte produkterna i sig som ett företag säljer idag. De säljer relationer och framför allt den tillit som du levererar till dina medarbetare och kunder. Du utstrålar tillit till din respektive, dina vänner och inte minst till dina barn. Om du är trygg och säker, inte kaxig utan ödmjukt säker så kommer det att sprida sig i organisationen, bland medarbetare, till vänner, barn och omgivning.

Jag är övertygad om att vi har mycket att vinna på att förstå den matematiska ekvationen som en stark och ökad självkänsla innebär.

Starka, trygga barn upplevs emellanåt som jobbiga och krävande. Så även starka och trygga medarbetare. Är du då trygg som förälder eller som ledare så kommer dessa barn/medarbetare bli dina bästa lagspelare. De kommer alltid att utmana dig och de kommer alltid att vara lojala så länge du alltid kan förklara varför vi gör si eller så. Grundförutsättningen för bra relationer är alltså att veta varför vi fattar vissa beslut och väljer viss inriktning. Det är när vi väljer utan att veta varför som vi upplever frågor - oavsett om de kommer från våra barn eller från medarbetare/kunder som jobbiga. Kan de inte bara inse att så är det?

När vi kan förklara och vi vet varför då blir frågor bara roliga och utmanande. Självklart kommer vi inte alltid tycka lika. Hur kul vore det? Däremot har vi byggt relationer på respekt och tillit, med en god självkänsla som grund hos alla inblandade så behöver vi inte alltid tycka lika för att kunna respektera varandra. Vi kommer dessutom snabbare inse om vi är så olika att det bästa för oss vore att inte arbeta tillsammans eftersom vi inte delar värderingar och mål. Då är alla vinnare.

Alla situationer som dessa kommer att lösas lättare, med mindre konflikter och mer konstruktivitet om de inblandade har en god, balanserad självkänsla. Konflikter kommer bli enklare och mindre tidskrävande och effekterna av samarbete bättre och smidigare.

Alla dialoger med företagsledare jag haft genom åren bekräftar hur mycket det kostar att ha personal som inte alltid levererar 100 %, att ha konflikter mellan medarbetare och konflikter mellan medarbetare/chefer.

I min värld är det omöjligt att förstå att inte alla dessa företagsledare, ägare, styrelser står i kö för att få köpa upp utbildningar som ger denna kunskap och dessa insikter. Många har förstått och de är nu på god väg att köra om och förbi sina konkurrenter men förvånande många tycker fortfarande att vikten av en god självkänsla hör hemma hos flum-flummarna och inte i näringslivet.

Det underbara är att jag vet. Notera detta. Jag VET att tids nog hinner tiden ifatt dem också. Då får de skynda sig bra för att hinna med oss som redan är i framkant. För det är väl i framkant som du och ditt företag är, eller?

WISTRÖM COACHING AB ©2013 - 2014
BLOGG
Blogg
 
VM-COACHING.SE
Utbildningar
Kalendarium
NYHETSBREV
Arkivet
TIPS FRÅN COACHEN
Film- och boktips
Smultronställen